Boligen - Danahus
Her under dette menupunkt kan du få svar på forskellige spørgsmål, som relaterer sig til din bolig på Danahus Plejecenter.
Det er Boligselskabet Langeland, som er udlejer af boliger på Danahus Plejecenter.
Brandalarmanlægget på Danahus Plejecenter er et ABA anlæg. Det betyder, at der sidder en røg-/varmeføler i alle lejligheder, alle fællesrum og personalerum. Hvis der udvikles røg eller varme over 60 grader, går alarmen i gang. Alarmen aktiveres på personalets telefoner og alarmen går i gang på 1. og 2. sal og i vagtstuen. Personalet kan i brandskabet i vagtstuen se, hvor det brænder. Personalet er oplært i brandbekæmpelse og anvendelse af brandtæpper, pulverslukkere og co2-brandslukkere. Brandvæsenet er fremme i løbet af 10 min. Alle lejligheder er bygget sådan, at hver lejlighed kan brænde mindst 1 time, før branden vil brede sig til andre rum.
Der er dørtelefon ved hoveddøren. Når hoveddøren er låst aften og nat, ringer du på dørtelefonen og oplyser, hvem du er.
Personalet kan derefter låse op via deres telefoner.
Du er selvfølgelig velkommen til at invitere gæster. Du kan evt. låne stole og borde fra fælleslokalet. Du har også mulighed for, hvis I er mange, at låne et lokale på plejecentret.
Jf. Mad- og måltidspolitik, Ældre- og Sundhed, Langeland Kommune, kan der fra 1. juni 2016 ikke længere købes mad til gæster.
Dine gæster er velkomne til selv at medbringe mad.
Dine pårørende må gerne lejlighedsvis overnatte hos dig.
Det er som hovedregel ikke tilladt at holde husdyr (kæledyr) i lejemålene på Danahus Plejecenter uden lederens udtrykkelige tilladelse. Ved husdyr forstås alt fra kanariefugle til hunde.
Denne tilladelse kan kun gives, såfremt beboeren skønnes at kunne opfylde nedenstående:
Husdyret må ikke ligge personalet til last. Beboeren skal være i stand til at tage vare på husdyret. Der skal her særligt fremhæves, at husdyret skal have regelmæssigt adgang til at forrette sin nødtørft. (For hunde at gå tur mindst 4 gange i døgnet, for katte at have en altid ren kattebakke, der tømmes og bortskaffes af beboeren). Hvis husdyret skulle forrette sin nødtørft andre steder i beboelsen, påhviler det beboeren at fjerne dette. Husdyret skal altid have adgang til rent vand. Det skal fodres efter et fastlagt skema. Hvis leder Monika Larsen ikke mener, at beboeren kan opfylde dette, vil det føre til et afslag.
Et husdyr, der kan være til fare for personale eller andre beboere, kan ikke godkendes. Hvis personalet er allergisk eller ikke bryder sig om husdyret, skal beboeren holde husdyret isoleret fra personalet.
Det påhviler beboeren at sørge for, at husdyret er behørigt ansvarsforsikret.
Husdyret må ikke være til gene for de øvrige beboere, f.eks. kan hunde-gøen ikke accepteres. Det kan heller ikke accepteres, hvis husdyret løber rundt på Centret, det skal holdes forsvarligt inde på beboerens egen beboelse.
Der skal kunne gives en garanti for, at husdyret kan blive passet, såfremt beboeren af en eller anden årsag ikke er til stede på sin bolig i mere end en dag., f.eks. ved hospitalsindlæggelse. Navn og telefonnr. på vedkommende, som vil passe husdyret, skal anføres på omstående samtykkeerklæring.
Konstateres der misrøgt af husdyret vil en tilbagekaldelse af tilladelsen ske omgående.
Når en tidligere givet tilladelse bliver trukket tilbage, er det op til beboeren at sørge for, at husdyret bliver bortskaffet.
Ønskes en beboer at holde husdyr kontaktes lederen og der underskrives en samtykkeerklæring.
Hvis der er forhold vedr. din bolig, som du mener bør løses – f.eks. vedr. faste installationer og andet inventar m.v., kan du henvende dig til kontoret eller personalet, som formidler din besked videre til boligselskabet.
Posten, aviser og ugeblade fordeles dagligt af personalet.
Du bestemmer selv, om din post skal i din postkasse eller afleveres i din lejlighed. Hvis der er brug for hjælp til af åbne og læse post, laves der aftaler med personalet.
Udgående frankeret post kan alle hverdage afleveres på vagtstuen.
Din bolig rengøres som hovedregel en gang hver 14 dag.
Hvis dagen for din rengøring falder på en helligdag, ydes der ikke erstatningsrengøring.
Hvis du har tilkøbt pakken "Rengørings- og plejeartikler" sørger vi for rengøringsmidler. Hvis IKKE skal du selv sørge for indkøb af svanemærkede rengøringsartikler og affaldsposer.
Du og dine pårørende kan selv, hvis du/I har lyst, efter behov supplere denne rengøring. Du kan låne støvsuger og rengøringsartikler på plejecentret hvis du har tilkøbt pakken med rengøringsartikler.
Arbejdsmiljølovgivningen skal overholdes. Det betyder, alt efter indretning af lejligheden, at der kan være visse opgaver, som personalet ikke må udføre. Vi har en løbende snak vedr. evt. udfordringer omkring møbleringen, og så finder vi en hensigtsmæssig løsning.
Der er udvendig vinduespolering 3 gange om året og indvendig vinduespolering 2 gange om året.